Joseph Feldman web

Joseph Feldman

Doctor en Antropología, University of Florida

Teléfono: +562 2354 1973

Como antropólogo sociocultural mi investigación se ha enfocado a la relación entre la política y la cultura pública en un mundo globalizado. He hecho trabajo de campo principalmente en el Perú, donde examiné el proceso de crear un museo nacional que representara la historia de un conflicto armado interno que ese país experimentó durante los 1980s y 1990s. Mis intereses se han concentrado en la Antropología Política, los museos y la memorialización, la justicia transicional y el estado-nación. Recientemente terminé de escribir un libro basado en mi investigación doctoral y ahora estoy desarrollando un proyecto que se centra en la desigualdad social y la cultura política en Chile y Perú.

Página web personal

• English Bio

As a sociocultural anthropologist, my research has focused on the relationship between politics and public culture in a globalized world. I have conducted fieldwork primarily in Peru, where I examined the process of creating a national museum that depicts the history of an internal armed conflict that country experienced during the 1980s and 1990s. My interests include political anthropology, museums and memorialization, transitional justice, and the nation-state. I recently finished a book based on my dissertation research and am currently developing a project that centers on social inequality and political culture in Chile and Peru.

Personal website

Publicaciones Seleccionadas

Libros
  • 2021 Memories before the State: Postwar Peru and the Place of Memory, Tolerance, and Social Inclusion. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press (forthcoming in Genocide, Political Violence, Human Rights series).

Artículos y capítulos
  • n.d. “Peruvian Gourd Bowl.” Putting Theory and Things Together: Working with Museum Collections. Joshua Bell and Jennifer Shannon, eds. Washington, DC: Smithsonian Institution Scholarly Press (forthcoming).

• 2020 “Big data y etnología.” Antropologías del Sur 7(13):239-243.

• 2020 “Memory as Persuasion: Historical Discourse and Moral Messages at Peru’s Place of Memory, Tolerance, and Social Inclusion.” Museums and Sites of Persuasion: Politics, Memory and Human Rights. Joyce Apsel and Amy Sodaro, eds. Pp. 133-149. London and New York: Routledge.

• 2018 “Yuyanapaq no entra: Ritual Dimensions of Post-Transitional Justice in Peru.” Journal of the Royal Anthropological Institute 24(3):589-606.

• 2018 “The Politics of Memorialization and War.” PoLAR: Political and Legal Anthropology Review:1-13 (published online, DOI: 10.1111/plar.12324).

• 2018 “Aperturas onto-epistémicas: conversaciones con Marisol de la Cadena.” (co-author with Marisol de la Cadena and Helene Risør). Antípoda: Revista de Antropología y Arqueología 32:159-177.

• 2017 “Big Data and Ethnology.” Anthropology Today 33(3):1-2.

• 2016 “‘Miserable San Damian—but what treasures!’: The Life of Aleš Hrdlička’s Peruvian Collection.” History and Anthropology 27(2):230-250.

Cursos Dictados
  • Antropología Económica